Start datum: 11 November 2024

Interim gemeentesecretaris / Algemeen Directeur

Locatie: Heerenveen
Aanstelling: Interim
Salaris: 130 - 150
Uren: 36
Categorie: Overheid

Voor de Gemeente Heerenveen zijn wij op zoek naar een Interim Gemeentesecretaris/Algemeen Directeur (36 uur per week), voor de periode van 11 november 2024 tot en met 31 mei 2025 (Optie tot verlenging 2x3 maanden)

  • Opdracht is mogelijk op detacheringsbasis of als zzp'er
  • Tarief is maximaal €150 per uur inclusief alles, exclusief btw

Wie ben jij

De gemeente Heerenveen zoekt een verbindende, doortastende en ervaren interim gemeentesecretaris / algemeen directeur die deze functie waarneemt in aanloop naar een vaste invulling. De gemeente Heerenveen is dit jaar een organisatieverandering gestart vanwege de ambitie om beter samen te werken en daarmee de kwaliteit van dienstverlening, juist daar waar opgaven integraal en complexer worden, te verbeteren. In april 2024 heeft het college van burgemeester en wethouders daarom de nieuwe hoofdstructuur en governance voor de gemeente Heerenveen vastgesteld. Vanuit het reeds lopende implementatietraject van deze organisatieverandering, wordt onder andere gekoerst op het installeren van een nieuwe topstructuur per 1 januari 2025 en een middenmanagement op uiterlijk 1 juli 2025. De interim gemeentesecretaris / algemeen directeur bewaakt als ervaren leider en in krachtig samenspel met het college en de interim directeur bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling, de balans tussen ‘veranderen’ en ‘de winkel openhouden’. Tijdens deze transitie brengt hij/zij stabiliteit en continuïteit binnen de organisatie.

Voor deze opdracht is de gemeente Heerenveen op zoek naar een ervaren interim gemeentesecretaris / algemeen directeur die in staat is om in te stappen op een lopende transitie, snel verbinding te maken en vanuit ‘warme zakelijkheid’ sturing te geven met behoud van de relatie. We hechten waarde aan zichtbaarheid, duidelijkheid en aan iemand die zich thuis voelt in de Heerenveense ‘werken met lef’ mentaliteit en tegelijkertijd niet schroomt om grenzen te stellen en keuzes te maken.

  • Je hebt minimaal 5 - 10 jaar ervaring in de rol van (interim) gemeentesecretaris
  • Je hebt aantoonbaar WO werk- en denkniveau
  • Je hebt ruime ervaring in een directiefunctie in een politiek-bestuurlijke organisatie in transitie
  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring in een directiefunctie binnen een organisatie in transitie
  • Je hebt financiële affiniteit en aantoonbare ervaring in de begeleiding van een ambtelijk-politiek keuzeproces ten behoeve van ombuigingen


Wat ga je doen

Gemeentesecretaris:

Als gemeentesecretaris ben je de eerste en belangrijkste adviseur en sparringpartner van het college van burgemeester en wethouders.

Je ondersteunt de burgmeester en het college in de samenwerking met de organisatie en de gemeenteraad en je werkt nauw samen met de raadsgriffier om een goede afstemming te waarborgen. Je bent de schakel tussen het college en de ambtelijke organisatie, waarbij je stuurt op het behalen van doelen en het uitvoeren van vastgestelde plannen en treedt op als hitteschild voor organisatie en bestuur. 

Je bent als opdrachtgever van het project bestuurlijke besluitvorming eindverantwoordelijk voor het verbeteren van het bestuurlijk/ambtelijk samenspel waaronder de kwaliteit van advisering en stukken. 

Algemeen directeur:

Als algemeen directeur ben je als voorzitter van de directie en het MT eindverantwoordelijk voor het aansturen van de ambtelijke organisatie. In de huidige structuur geef je direct leiding aan het directieteam, de concerncontroller en de afdelingshoofden uit het maatschappelijk en ruimtelijk domein. Daarnaast ben je eindverantwoordelijk voor de aansturing van de programma’s en de kwartiermaker opgaventafel. In de nieuwe structuur, beoogde start 1 januari 2025, geef je direct leiding aan de concerndirecteuren Mens & Maatschappij, Leefomgeving, Bedrijfsvoering, de kwartiermaker Ontwikkeling en de concerncontroller.

Als eindverantwoordelijke voor de organisatie ben je een aanjager van integraal werken. Je zorgt samen met de directeur bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling (ambtelijk opdrachtgever) dat de organisatieverandering die in de afgelopen periode goed op gang is gekomen, verder wordt geïmplementeerd. In dit proces stuur je op een succesvolle selectie en start van een nieuw te vormen concerndirectie. Daarnaast draag je zorg voor de werving en selectie van de vaste invulling voor de functie van gemeentesecretaris / algemeen directeur in het eerste kwartaal van 2025.

We staan voor de uitdaging om een financieel en gezond meerjarenperspectief te creëren voor de gemeente Heerenveen. In opmaat naar de Perspectiefnota 2026 ben je opdrachtgever voor het project duurzaam gezond financieel perspectief. Je stuurt in dit organisatiebrede project op de uitwerking van verschillende scenario’s en begeleidt het keuzeproces in samenspel tussen bestuur en organisatie.

Als algemeen directeur neem je de rol op je van bestuurder in het kader van de Wet op de Ondernemingsraden (WOR). Dit houdt in dat je de ondernemingsraad (OR) faciliteert om proactief betrokken te zijn bij de veranderingsprocessen en besluitvorming. Je zorgt voor een goede begeleiding van deze processen en waarborgt een constructieve samenwerking met de OR.

Enthousiast

Herken jij jezelf in bovenstaande omschrijving? Solliciteer dan nu op deze uitdagende functie en neem contact op met Daan Schaaf via telefoon 06 23 404 681 of e-mail solliciteren@wierenga-degraaf.nl. Reageren kan tot 20 oktober 2024.

Waarom kiezen voor Wierenga & De Graaf?

  • We zijn de specialist in werving en selectie voor vaste, interim- en detacheringsfuncties op HBO en WO niveau.
  • Persoonlijke relatie gestoeld op vrijheid, gelijkwaardigheid en nieuwsgierigheid.
  • Wij bieden employee & job branding, onboarding, loopbaanadvisering en persoonlijke- en leiderschapsontwikkeling.
Direct contact

Lanceer je carrière!

Solliciteer direct

Solliciteer direct