Als recruiters kunnen we tegenwoordig onnoemelijk veel digitale technieken inzetten. Om te bepalen waar en hoe we potentiële kandidaten kunnen vinden, om vacatureteksten te schrijven, om cv’s te screenen. En met regelmaat presenteren startups weer nieuwe en overtreffende technische mogelijkheden. Alles om de beste kandidaat te werven en te selecteren voor die ene functie. Data, data en nog eens data, dáármee winnen we de ‘war on talent’. En als die uitwijzen dat die ene kandidaat dé perfecte nieuwe collega is, nou, kat in’t bakkie toch?
Alleen laat de praktijk van alledag een genuanceerder beeld zien. Neem nu eens het
televisieprogramma Married at First Sight. In dit kijkcijferkanon worden op basis van data koppeltjes gevormd. Op basis van die data zouden al die koppeltjes lang en gelukkig samen moeten leven. Maar helaas, de enigen die er door MAFS een leuk leven op na kunnen houden zijn de producent en de juicy channels. Koperen, zilveren en gouden huwelijken zitten er vooralsnog niet in. Omdat de juiste match niet alleen afhangt van data, maar ook van ontiegelijk veel invloeden van buitenaf.
Vertaal ik die invloeden van buitenaf op ons recruitersvak, dan kan data bijvoorbeeld niet voorzien dat de levenspartner van die perfecte kandidaat een stem in het kapittel heeft. En data kan niet voorkomen dat die daadkrachtige kandidaat toch drempelvrees krijgt. Of dat de hypotheekrentes stijgen. Dat de brandstofprijzen de pan uitrijzen. En dan gaat het hele feest toch niet door. Terwijl de kandidaat op basis van data toch de ideale nieuwe collega was. Tja…
Natuurlijk zijn we bij Wierenga & De Graaf niet wars van data en techniek. Integendeel, waar het zinvol is, zetten we die ook heus in. Maar met onze jarenlange ervaring weten we ook dat kiezen voor een nieuwe baan enorm eng en onzeker kan zijn. Het is juist onze toegevoegde waarde om die onzekerheden weg te nemen. Zodat een ‘ja’ ook echt een weloverwogen keuze is. Dat kan alleen als je met elkaar in gesprek gaat. Als je de tijd neemt om elkaar te leren kennen. Als je de ruimte neemt om verwachtingen over en weer te bespreken. Dat doen we met onze kandidaten, maar juist ook met onze opdrachtgevers. Zelfs laten we kandidaten en opdrachtgevers kennis maken met elkaar, nog voor er een cv over tafel is gegaan.
In het leven, in een relatie, en dus ook in een arbeidsverhouding is het nemen en geven. Gaat het vaak om gunnen en soms je verlies durven nemen. Gaat het om respect tonen en ruimte geven aan elkaar. Helaas bestaan daar nog steeds geen voorspellende modellen voor. Of helaas? Misschien moeten we dat ook gewoon niet willen. Mensen onderscheiden zich van techniek doordat ze nuances kunnen aanbrengen, tot consensus kunnen komen, humor hebben, over hun eigen schaduw heen kunnen stappen en nog veel meer. Dat maakt werken met elkaar en voor elkaar zo leuk! En dat hopen we bij Wierenga & De Graaf nog heel lang zo te doen!
Dus zijn techniek en data handig? Zeker weten. Maar zijn ze zaligmakend? Vult u zelf maar in.