Eigenlijk is ons brein een raar ding. In die zin dat je brein je maar al te vaak op het verkeerde been zet. Over het hoe en waarom daarvan, daarover kunnen we een heel verhaal afsteken, maar voor nu volstaan we even met te stellen dat het zo is. En ja, dat geldt dus ook voor werkgevers.
In ons mooie recruitersvak maken we dat dagelijks mee. Heel vaak – wat ons betreft veel te vaak – worden eerste keuzes gemaakt op basis van een cv. ‘Deze kandidaat heeft te weinig ervaring’. ‘Deze meneer is te oud’. Deze mevrouw is overgekwalificeerd’. In een markt met veel aanbod kom je daar nog wel mee weg, maar tegenwoordig?
Hetzelfde geldt voor de motivatiebrief die in de praktijk meestal een gepersonaliseerde vacaturetekst is. ‘Wij vragen een selfstarter die op basis van customer feedback opportunity’s herkent en die moeiteloos weet te implementeren binnen onze green portfolio.’ Tja, dan kun je wel raden wat er in de motivatiebrief staat. ‘Ja’ is dan de enthousiaste reactie van de werkgever. ‘Deze meneer of mevrouw moeten we hebben’.
Daar kun je als recruiter in meegaan. Of je geeft professioneel tegengas. Hoe doen we dat bijvoorbeeld bij Wierenga & De Graaf? Daar kunnen we kort en bondig over zijn. Ben je een werkgever en op zoek naar nieuwe collega’s? Dan stellen we je drie belangrijke vragen. Wie ben je? Wat wil je bereiken? Wie heb je daarvoor nodig? Net zo stellen we kandidaten ook drie vragen. Wie ben je? Wat zoek je? En wat breng je?
Voor ons ligt in deze vragen de essentie van het werven en selecteren besloten; het op zoek gaan naar de intrinsieke meerwaarde van een match. Een hoog vervullingspercentage? Mwah, een match die tot in lengte van jaren succesvol is, daar worden we veel blijer van. Daarom laten we bij Wierenga & De Graaf motivatiebrieven en cv’s steeds vaker voor wat ze zijn. Wat we dan wél doen is werkgevers en kandidaten helpen bij het formuleren van antwoorden op die eerder genoemde vragen. Wat we óók doen is bijvoorbeeld een kennismaking organiseren tussen de werkgever en onze ideale kandidaat of kandidaten. Bij ons op kantoor, een kop koffie en gevulde koeken op tafel, elkaar in de ogen kijken en vooral ontdekken of er op persoonlijk vlak een klik is.
Onze rol? Dat is die van gespreksleider. Van observator. Soms zelfs die van coach. Deze aanpak heeft al verrassend vaak tot een mooie en vooral duurzame match geleid. Een match die op basis van enkel een cv zeker weten niet tot stand was gekomen.
Dus durf jij als werkgever te twijfelen aan je brein? Sta jij als werkgever ook open voor een echte kennismaking met kandidaten? En heel belangrijk, ga jij kritische vragen niet uit de weg? Kom dan vooral eens kennismaken.